Effectieve sms-marketing communicatie voor bedrijven.


Effectieve sms-marketing communicatie voor bedrijven

Als het gaat om marketing is een van de meest gestelde vragen: “Wat moeten we doen om onze klanten te bereiken?” sms-marketing natuurlijk. En wel hierom.

Als we het gedrag en de voorkeuren van de consument nader bekijken, is het duidelijk dat we een nieuw tijdperk van communicatie zijn binnengetreden. Desondanks blijft de traditionele sms één van de sterkste en betrouwbaarste mediums.
Volgens een recent onderzoek sturen Belgen elk jaar 2,27 biljoen sms’jes. De gemiddelde Belg kijkt 80 keer per dag naar zijn mobiele telefoon. 90% van de sms’jes worden binnen drie minuten gelezen. Met mobiele marketing kun je consumenten bereiken waar je wil, wanneer je wil. Bedrijven kunnen belangrijke en tijdgevoelige informatie snel en in real-time aan mensen doorgeven.

Enkele tips voor sms-marketing

  • Hou de berichten kort
    Individuele tekstberichten zijn beperkt tot 160 tekens. Idealiter duurt het lezen van sms-berichten niet langer dan vijf seconden. Je wilt er zeker van zijn dat je de aandacht van de klant niet verliest… Wees daarom altijd kort en bondig om zeker te zijn dat je boodschap volledig wordt opgenomen door de lezer.
  • Stuur niet te veel berichten
    Als je de telefoon van de klant overspoelt met te veel berichten, word je vaak geblokkeerd. Niet meer dan 3-5 berichten per maand wordt aanbevolen. Je moet je richten op een reden: nieuwe producten, aankomende verkopen, sluitingen, herinneringen aan afspraken,..
  • Voeg links toe aan je berichten
    Maak een bericht aan waardoor consumenten meer willen weten. Voeg een link toe naar je website of social media account zodat ze meer informatie kunnen krijgen, een bestelling kunnen plaatsen of zich kunnen aanmelden.
  • Identificeer jezelf altijd
    Altijd… en ik bedoel altijd jouw bedrijfsnaam vermelden of op zijn minst een product waarvan je klanten weten dat het van jouw bedrijf is. Dit is nog belangrijker als je een korte code of een gedeelde korte code gebruikt om de berichten te versturen. Zonder betrouwbare afzender is je sms-campagne gedoemd om te mislukken.

Veel bedrijven omarmen SMS-marketing om klanten beter te betrekken omdat mensen meer dan ooit op hun GSM zitten. Hoeveel mensen kunnen zelfs zeggen dat ze hun e-mail recenter hebben gecontroleerd dan hun telefoon?