Succesverhaal

Essilor Verhoogt Verkoop met SMS Coupon Campagne.

Essilor, een wereldwijde speler in correctieve lenzen en instrumenten voor oogartsen en opticiens, stond voor de uitdaging om de verkoop in diverse winkels in Frankrijk te verhogen. In het verleden had Essilor te maken gehad met aanzienlijke fraude bij kortingsacties. Ze hadden een nieuwe, veilige aanpak nodig om dit probleem op te lossen en tegelijkertijd de klantbetrokkenheid te vergroten.

Hoe hebben we het probleem aangepakt en opgelost:

Essilor wendde zich tot Coupontools voor een geavanceerde SMS coupon campagne. Coupontools ontwierp twee varianten van de coupon, aangezien Essilor de coupons via twee distributiekanalen wilde verspreiden: SMS en WhatsApp. Dit stelde Essilor in staat om te bepalen welk kanaal de klanten het meest gebruikten voor het ontvangen van de coupon. Dankzij een CRM-integratie, waartoe elke winkel toegang had, konden kassiers de coupons veilig valideren. Unieke validatiecodes werden in de coupon geïmporteerd en een intelligente API-call controleerde of het een geldige code was. Zodra de code geldig was, werd de coupon gevalideerd en kon deze niet opnieuw worden gebruikt..

Campagne-opzet:

Essilor promoveerde de coupons via posters in de verschillende winkels. Bezoekers van de winkels konden op twee manieren deelnemen:

  • Door een SMS-bericht te sturen naar een shortcode ontvingen ze een bericht met de URL van de digitale coupon.
  • Door een QR-code te scannen werd WhatsApp automatisch geopend en een voorgedefinieerd bericht klaargezet. Na het versturen van dit bericht ontvingen ze de coupon URL.


  • Deze methode biedt Essilor controle over wie welke en hoeveel coupons ontvangen. Elk telefoonnummer dat een bericht stuurde, kreeg een unieke coupon. Eenmaal verzilverd, kon de coupon niet opnieuw worden gebruikt. Als iemand probeerde een tweede bericht te sturen naar de shortcode of via WhatsApp, dan kreeg diegene dezelfde coupon terug. Beide methoden waren verbonden met dezelfde database om te controleren of de persoon al een coupon had ontvangen. Door de integratie van unieke validatiecodes en een API-call werd fraude uitgesloten. Essilor zorgde ervoor dat elk telefoonnummer recht had op slechts één coupon die slechts één keer gebruikt kon worden. Om de conversie te verhogen, stuurde Essilor een herinneringsbericht een maand voordat de coupon zou verlopen naar diegenen die de coupon nog niet hadden verzilverd.

    Wat heeft de klant bereikt dankzij onze oplossing:

    Dankzij deze campagne kon Essilor de fraude volledig uitsluiten en tegelijkertijd waardevolle klantgegevens verzamelen. De campagne resulteerde in een aanzienlijke stijging van de verkoop en waardevolle statistieken. Essilor wist precies hoeveel mensen deelnamen, hoeveel coupons werden verzilverd en welke winkel verantwoordelijk was voor de meeste validaties. Dit gaf Essilor een beter inzicht in klantgedrag en winkelprestaties.

    Jouw nieuw project.

    Wij zorgen voor creatieve campagnes die echt werken
    Persoonlijke foto Tom